
|
De
kernkindmethode
is een manier om
het kind en de
ziel bij elkaar
te brengen of
bij elkaar te
houden en zo te
voorkomen dat er
allemaal
(onverwerkte)emoties
in de weg gaan
staan in de
ontwikkeling van
het kind. Dat
begint met
bewustwording
over de ziel in
verbinding met
het kind in
ontwikkeling op
een praktische
en toepasbare
manier. Kernkind
helpt het kind
in zijn eigen
kracht en
centrum te komen
en vanuit
eigenheid
zichzelf te
laten zien aan
de wereld zonder
oordeel of
label. Kernkind
is een
basisvisie en
werkt het beste
samen met
anderen visies
uit reguliere
pedagogiek,
zorg,
psychiatrie,
onderwijs en
kinderopvang.
Kernkind staat
dan ook een voor
integratieve
benadering van
het kind en
werkt samen met
mensen die open
staan voor deze
samenwerking en
bereid zijn hier
in praktijk
verder in te
ontwikkelen.
De methode
De methode is
gericht op 3
fases van de
ontwikkeling van
het kind. Fase
één is van voor
de conceptie tot
7 jaar. Fase
twee is van 7
jaar tot 14 jaar
en fase 3 is van
14 jaar tot 21
jaar. Elke fase
staat voor een
bepaalde
ontwikkeling die
verwerkt is in
de visie. De
methode is
gericht op spel
en begeleiding
van het kind of
ouders,
professionals
(of directie).
Er zijn bepaalde
levenslessen die
uitgewerkt zijn
zodat je ze niet
alleen begrijpt
(verstand) maar
ook kunt voelen
(ziel). Zodat
ziel en lichaam
in balans
blijven en wat
daar uit voort
stroomt. De taal
van de ziel gaat
via kleur en
gevoel. De
vertaling om dit
te begrijpen is
wat je als
volwassene kunt
leren. Dit werkt
heel goed bij
kinderen maar
ook heel goed
bij gevoelige
kinderen,
trauma's,
onderwijs of
kinderen met een
beperking of
gedragsproblematiek.
Eigenlijk bij
alle kinderen
die net even
iets meer nodig
hebben en
waarvan de
omgeving net
iets meer
handvatten nodig
heeft zonder het
kind in een
hokje te
stoppen.
Mocht
de omgeving toch
een hokje nodig
hebben, dan
werken we aan
een tijdelijke
situatie. Wat
het kind extra
nodig heeft om
zichzelf te zijn
is afgestemd om
het authentieke
kind door de
ziel te
betrekken bij
begeleiding. Je
activeert dat
deel van het
kind wat
zelfgenezend of
zelfsturend is.
Wij staan achter
de mensen die
dit
wetenschappelijk
of praktisch
bekijken maar
zijn voorstander
van een
integratieve
benadering
waarbij
wetenschap en de
ziel samen
komen. Zo heeft
ieder kind een
rol en taak op
de wereld en zal
het voelen dat
het welkom is en
begrepen wordt.
Niet vanwege het
hokje maar
vanuit zijn
autonome zelf.
Het kind in
verbinding
Bij de methode
gaan we uit van
drie belangrijke
punten bij elke
hulpvraag.
Punt 1: Wat is
de hulpvraag
praktisch
gezien?
Punt 2: Hoe is
deze hulpvraag
in verbinding
met de omgeving?
Punt 3: Wat is
er voor het kind
nodig?
Punt 4: Omgaan
met verandering
Bij punt 1
kijkt je op een
oppervlakkige
manier naar de
hulpvraag. Dit
doen wij bewust
om te kijken hoe
we punt 2 en 3
zo goed mogelijk
kunnen afstemmen
op het kind en
de omgeving.
Groeien doe je
in stappen en
fases. Het helpt
dit
overzichtelijk
te maken zodat
je het kunt
begrijpen zodat
het gevoel niet
overheerst.
Bij punt 2 ga je
nadenken over de
stappen en het
tempo. Nu ga je
wat dieper in
het gevoel. Het
is belangrijk
dit af te
stemmen op
anderen zodat
het op maat
wordt aangeboden
dan blijft het
praktisch en
toepasbaar. De
ziel en omgeving
hebben hun eigen
groeitempo.
Emoties spelen
en ook trauma’s
spelen hierin
een belangrijke
rol. In deze
fase leren alle
betrokken heel
veel over
elkaar.
Bij punt 3 kijk
je naar de rol
van het kind.
Het is
belangrijk dat
het kind zijn
eigenheid en
kracht blijft
voelen zodat je
samen met de
omgeving kunt
werken aan de
oplossing zodat
alle rollen
binnen het gezin
of anders niet
veranderen en
het kind gewoon
kind kan
blijven. Hoe je
het kind helpt
met zijn eigen
emoties stem je
af op wat de
omgeving aan
kan. Indien
nodig wordt er
gekeken naar
alternatieven.
Bij punt 4 kijk
je welke
verandering er
tot stand
gekomen is en
helpt alle
betrokken hier
mee om te gaan.
Verandering gaat
altijd samen met
angst waardoor
mensen in oude
patronen terug
vallen.
Voor deze
verbinding heeft
de methode een
stappenplan
waarbij je kind
en omgeving weer
terugbrengt bij
de kern en helpt
om dit samen op
te lossen. Dit
kan niet zonder
goede
begeleiding
omdat er soms
heftige stukken
kunnen loskomen
bij mensen.
INTEGRATIEVE
BENADERING VAN
HET KIND
Bij de hulp die
het kind en zijn
omgeving vragen
wordt er op een
integratieve
manier naar het
kind gekeken.
Als kernkind de
basis
vertegenwoordigd
zal er, indien
gewenst, een
doorverwijzing
zijn naar
integratieve
hulp zodat
reguliere hulp
of alternatieve
hulp. Zo kunnen
we een breder
aanbod aanbieden
om het kind en
zijn omgeving te
helpen. Kernkind
heeft hiervoor
een eigen
netwerk.
MEER STAPPEN
De
kernkindmethode
werkt met
meerdere
uitgeschreven
stappen die ziel
en kind in
verbinding
brengt en in
verbinding houdt
zodat er ruimte
komt voor het
authentieke
kind. Niet ieder
kind is
hetzelfde en bij
het ene kind
werkt dit beter
en bij het
andere kind dat.
het kind van de
toekomst
Kinderen dragen
de toekomst in
zich. Maar
verleden, heden
en toekomst zijn
met elkaar
verbonden. Bij
kernkind wordt
het verleden en
de toekomst
geïntegreerd
zodat er ruimte
komt om in het
nu te leven. Het
verleden en de
toekomst krijgen
handvatten.
Wat kun
je met deze
methode?
Deze methode
heeft als doel
dat we kinderen
in hun eigen
kracht houden of
brengen. Vanuit
hun authentieke
zelf leert het
vorm te geven
aan de persoon
die het van
binnenuit voelt
zodat er ruimte
komt voor een
autonome
beleving. De
omgeving die is
verbonden met
het kind kiest
voor verandering
en transformatie
waarbij het kind
een andere rol
krijgt. Er zal
meer ruimte
komen voor de
autonome
beleving van het
kind, meer
inzicht komen in
de onbegrepen
taal van het
kind en meer
inzicht komen in
ziekte en
beperking van
het kind. Zo
ontstaat er een
positieve
benadering van
rugzakken en
labels. En zo
ontstaat er ook
meer verbinding
tussen kinderen
in het algemeen.
Hokjes vallen
weg,
groepsprocessen
ervaren meer
harmonie, iedere
betrokkene leert
zichzelf beter
kennen, er is
meer ruimte voor
eigenheid en er
ontstaat
diepgang of
zingeving.
 
|
|
|