
|
De
kernkindmethode
is een manier om
het kind en de
ziel bij elkaar
te brengen of
bij elkaar te
houden en zo te
voorkomen dat er
allemaal
(onverwerkte)emoties
in de weg gaan
staan in de
ontwikkeling van
het kind. Dat
begint met
bewustwording
over de ziel in
verbinding met
het kind in
ontwikkeling.
Kernkind helpt
het kind in zijn
eigen kracht en
centrum te komen
en vanuit
eigenheid
zichzelf te
laten zien aan
de wereld zonder
oordeel of
label. Kernkind
is een
basisvisie en
werkt het beste
samen met
anderen visies
uit reguliere
pedagogiek,
zorg,
psychiatrie,
onderwijs en
kinderopvang.
Kernkind staat
dan ook een voor
integratieve
benadering van
het kind en
werkt samen met
mensen die open
staan voor deze
samenwerking en
bereid zijn hier
in praktijk
verder in te
ontwikkelen.
De ziel van het
kind
De ziel van het
kind is dat deel
van het kind, wat
voelt en wat
alleen het kind
kan voelen. Deze
voelt waar hij
of zij heen wil
en geeft directe
signalen aan de
rest van het
lichaam. Vanuit
deze ziel
ontstaat
geestelijke en
lichamelijke
gezondheid, maar
ook gedrag. Het
gedrag van het
kind bekijken we
niet meer vanuit
goed of fout,
maar als een
signaal van de
ziel. Dit kun je
in de opvoeding
zo bekijken maar
ook in onderwijs
of kinderopvang.
Bij kernkind
voeden we deze
ziel door het
praktisch te
maken voor de
omgeving van het
kind en voor het
kind zelf. We
begeleiden het
kind vanuit de
ziel en geven
het handvatten
in het
dagelijkse
leven. We gaan
ervan uit dat
het kind zijn of
haar ziel
afsluit van het
fysieke lichaam
als het ergens
in het fysieke
lichaam
stagneert. Dit
heeft gevolgen
voor geestelijk
en lichamelijke
gezondheid maar
ook in de
ontwikkeling van
talent.
De
kernkindmethode
kijkt naar wat
het kind nodig
heeft vanuit de
ziel. De
kernkind methode
wordt
doorgegeven door
professionals
die tevens
intuïtief
werken. Zij
helpen het kind
handen en voeten
te geven aan wat
hij of zij wil,
op eigen kracht.
Dat kan thuis
zijn, op school
zijn of ergens
anders. Het kind leert zelf
aangeven waar de
problemen zijn,
het leert
zichzelf uiten,
het leert
zichzelf te zijn
en hier kracht
uit te halen,
het leert
zichzelf ervaren
binnen een
groepsproces.
Bij elke stap
die we zetten
krijgt het kind
een stem en
leert het uiting
te geven aan wat
het van binnen
voelt. Het kind
wordt bewuster
van zichzelf en
hier vorm aan te
geven.
Bij de
kernkindmethode
gaan we ervan
uit dat het kind
stagneert als de
ziel geen ruimte
krijgt en niet
gehoord wordt.
We richten ons
daarom
voornamelijk op
doorstroming van
binnen naar
buiten. Je bent
goed zoals je
bent. Je mag
zijn wie je
bent. Je wordt
gehoord. Je bent
geliefd.
De ziel van het
kind mag stromen
naar buiten
waardoor het
zijn of haar
unieke zelf kan
ervaren. Dit
geeft kracht. We
zoeken samen
naar de oorzaak
waarom deze
doorstroming
niet goed
verloopt en
bespreken dit
met omgeving. De
omgeving
veranderd mee!
Het kan zijn dat
hier aparte
gesprekken voor
nodig zijn en
jij als ouder of
begeleider ook
een stukje
meegroeit. Want
groeien doe je
bij Kernkind
samen!
Om dit te
kunnen uitvoeren
maakt Kernkind
gebruik van een
aantal
(kernkind)technieken:
* Er
wordt altijd
naar het kind
gekeken vanuit
een groter
geheel, waarbij
niet alleen het
kind centraal
staat maar ook
de omgeving van
het kind.
*
Materiaal wat
gebruikt wordt
is gericht op de
gevoeligheid van
kinderen en
benadrukt hun
authentieke zelf
zodat ze dichter
bij zichzelf
komen.
*
Kinderen zijn
zelf aan het
woord, (leren)
bepalen waar ze
heen willen en
spelen de
hoofdrol.
* Bij het
kind staat 'ik'
centraal en
daarnaast de
verbinding met
de omgeving.
Meer
praktische
informatie over
de methode>>
 
|
|
|