 |
Positief omgaan
met de rugzakken
De rugzak die
iedereen heeft
is een onderdeel
van het leven.
We kunnen hier
negatief over
praten maar het
heeft ook
meerwaarde. Als
we de rugzak van
kinderen
negatief blijven
zien dan komt de
rugzak nooit
leeg. We kunnen
kinderen dan
helpen deze
rugzak te legen
maar er blijft
altijd een
zwaarte in
hangen. Het
voelt dan niet
leeg en een kind
kan daardoor
stagneren in
zijn
ontwikkeling.
Spiritueel
gezien heeft
deze rugzak een
reden. Deze
rugzak zorgt
ervoor dat je
ontdekt wat jij
hier op de aarde
komt doen en wie
je bent als je
klaar bent om
dit te zien. Het
helpt als ouders
en professionals
hier bewuster
mee te leren
omgaan want de
rugzak begint
zich te vullen
voor de
zwangerschap. Je
kunt hier anders
mee omgaan als
een kind met
lichaam, geest
en ziel in
balans opgroeit.
Ik geloof niet
dat deze wereld
kan zonder
spiritualiteit
en
bewustwording.
Dus laten we
hier eens op een
andere manier
naar kijken.
Tijdens de
opleidingen van
Kernkind die in
het verleden
zijn gegeven,
bleek dat er
volle rugzakken
waren en minder
volle. Stel je
eens een groep
met mensen voor
die allemaal hun
rugzak openen en
aan de groep
laten zien. Er
is schaamte,
onzekerheid,
boosheid en
verdriet.
Allemaal om deze
rugzak.
Spiritueel zou
je kunnen zeggen
dat dit het
leven is,
iedereen heeft
er één. Deze
rugzak is wat we
hier komen
onderzoeken. Wat
heb jij in jouw
rugzak
meegekregen? En
dan is het net
als het openen
van een
lunchbox. Maar
net als bij een
lunchbox moet
het wel voeding
geven en niet de
mens aftakelen
of te veel zijn.
Hulpverlening
zou dat aan
kinderen en
volwassenen mee
moeten geven.
Daar is
bewustwording
voor nodig en
niet alleen
voeding.
Tijdens de
opleiding leerde
mensen anders om
te gaan met hun
rugzak. Dan werd
deze luchtiger
en woog niet
meer zo zwaar.
Ze durfde de
inhoud meer aan
hun omgeving te
laten zien
zonder zich hier
voor te schamen.
En het mooiste
van alles, alles
wat er in de
rugzak zat
draagt bij aan
wie ze zijn en
hun talent. Elke
keer als je hier
iets uithaalt en
dit op een
bepaalde manier
leert bekijken,
dan ontstaat er
bewustwording en
dat is voeding
voor de ziel.
Als we dan
nogmaals de
lunchbox als
voorbeeld nemen,
wat er in de
lunchbox zit
zegt iets over
de ouders en
niet over het
kind. De reden
waarom de ouders
deze lunchbox op
deze wijze
vullen (die
diepere
boodschap) is
wel verbonden
met het kind en
de manier waarop
het kind hier
mee omgaat zegt
iets over het
kind zelf. Dit
heeft een
meerwaarde als
we dit positief
benaderen.
We leren
onvoldoende met
deze rugzak om
te gaan. We
schamen ons er
voor en drukken
het weg. Er zit
te zware lading
op. Ik heb in de
loop van de
jaren dat ik les
heb gegeven heel
wat rugzakken
gezien en mijn
grootste
boodschap was
hier liefde voor
te voelen. Dit
is jouw leven,
je bent in staat
dit te
transformeren
naar iets moois.
Je kunt wel
wensen dat je
een ander leven
hebt maar dit is
het leven wat je
hebt gekregen.
Je kunt de
rugzak leren
uitpakken en zo
het mooie er in
leren ervaren.
Het is als een
tovertas, wat je
in het leven ook
denkt nodig te
hebben, de
oplossing zit in
je rugzak.
Maar niet iedere
rugzak is
hetzelfde en bij
sommige komen er
hele nare en
zware dingen
uit. Ik heb
dingen gezien en
gehoord die je
niemand op deze
aardbol zou
toewensen en
waarvan ik ook
niet wist dat
dit op aarde
gebeurde. Maar
deze rugzakken
werden gedragen
door de mooiste,
liefste en
krachtigste
mensen die ik
ken. Je zou
bijna kunnen
zeggen dat er
engeltjes in
deze mensen
aanwezig waren.
Deze waren zelfs
in staat de
daders te
vergeven. Ik sta
niet meer te
kijken van de
inhoud van een
rugzak. Ik
geloof in de
mens die de
rugzak draagt en
dat dit mens
gestuurd wordt
door de ziel. De
mens en hun
rugzak staat los
van elkaar en
daar hoort een
positieve focus
op gericht te
zijn. Niet op
het slachtoffer
maar op de ziel.
Wat doe je met
alle verdriet?
Tijdens de
opleiding was er
veel verdriet
bij de
deelnemers als
ze voor het
eerst hun rugzak
mogen openen.
Voor sommige was
het verdriet zo
groot dat ze
heel veel
aanmoediging
nodig hadden.
Maar iedere
deelnemer is de
uitdaging
aangegaan. Ze
mogen zelf
uitkiezen met
welk verdriet ze
beginnen. Dat
doet de ziel
onbewust, alleen
we zorgde ervoor
dat deze keuze
bewust werd
gemaakt. Het
moeilijkste
wordt meestal
voor het laatst
bewaard. Het
verdriet leren
omzetten in
kracht of jouw
kwetsbare kant
omzetten in
kracht, is te
leren. Maar ik
zeg er wel bij,
dat dit niet
zonder
professionele
hulp kan. De
moeilijkste
stukken zeker
niet.
Het leren omgaan
met het verdriet
en zien wat je
er mee kunt
zorgt voor een
nieuwe kijk op
de rugzak. Hier
op de aarde
leren we over
talenten die we
van buitenaf tot
ons nemen. We
volgen de regels
van school en
dan hebben we
een diploma. We
zijn dan
gespecialiseerd.
Voor de ziel
werkt dat niet.
Deze leert door
levenservaring.
Deze geeft ook
wijsheid.
Wijsheid die
voor de ziel
heel belangrijk
is en boven in
de hemel, waar
we allemaal
uiteindelijk
naar toe gaan,
wordt deze
wijsheid zeer
gewaardeerd.
Je
kunt anderen
zielen er mee
onderwijzen en
helpen bij hun
trauma’s, want
deze zijn niet
weg als we dood
zijn. Alleen op
de aarde wordt
dit soms
ondergewaardeerd
en weggedrukt of
weggestopt.
Alsof we ons
hier voor moeten
schamen. Zo zou
je ook anders
kunnen kijken
naar
traumaverwerking.
Veel mensen met
grote trauma’s
hebben heel veel
tijd nodig
voordat ze in
hun kracht
kunnen komen en
een groot
gedeelte van
deze mensen
komen op het
punt dat het
leefbaar is.
Verder gaat de
zorg niet.
Daarna kan het
allemaal nog een
stukje dieper
als de persoon
in kwestie dat
wenst door op
een positieve
manier met de
rugzak om te
gaan. Dat gaat
via de ziel. Dat
zal ons helpen
anders met
trauma om te
gaan. Als medium
en healer werk
ik met deze
trauma’s en er
zitten hele
diepe spirituele
boodschappen in
verborgen die
heel veel kunnen
toevoegen bij
het verwerken.
Zelfs met
healing kom je
bij de mooiste
stukken in
jezelf.
Kwetsbare kant
Deze rugzak
maakt de mens
kwetsbaar. Het
helpt ons
ervaren dat we
kwetsbaar zijn
op de aarde. En
hoe ga je daar
mee om? Iedere
ervaring is
anders. Deze
kwetsbaarheid
kunnen we alleen
maar met
zachtheid
benaderen.
Anders gaat de
deur op slot bij
de persoon in
kwestie. De één
sluit zich af en
onderdrukt
emoties, de
ander wordt hard
en defensief en
weer een ander
wordt agressief
of depressief.
Heel veel
problemen kunnen
hierdoor
ontstaan.
Alleen
met zachtheid
gaat deze deur
weer open. En
bij de één gaat
deze na 10
minuten gesprek
al helemaal open
en bij de ander
duurt dit jaren.
Maar wie is er
niet opgegroeid
met de woorden
dat het leven
hard is en dat
we hard moeten
zijn om te
overleven?
Sommige nemen
deze woorden wel
heel erg
serieus. En als
je dan ook nog
een rugzak hebt
met heel veel
onprettige
levenservaring
dan is het
moeilijk om
anders te
geloven.
Kwetsbaarheid
hoort bij het
leven en
zachtheid is de
oplossing. Deze
zachtheid mag
iedereen leren
toelaten. En dat
kan eigenlijk
niet anders dan
met een open
hart. Deze
zouden we
natuurlijk op de
wereld willen
hebben maar dat
is niet overal
aanwezig. Het is
belangrijk dat
de persoon in
kwestie leert
omgaan met
dualiteit in dit
leven. We zijn
liefde maar er
is ook kwaad.
Voorbij de
slachtoffer
Zodra de
dualiteit in een
persoon
geïntegreerd is,
kan iemand leren
voor
positiviteit te
kiezen. Al het
negatieve gaat
niet weg maar is
op de
achtergrond
aanwezig. Stapje
voor stapje kun
je deze leren
begrijpen en
oplossen. Maar
de focus ligt op
het positieve.
Een
slachtofferrol
speelt hier een
grote rol in. We
zijn allemaal op
onze eigen
manier
slachtoffer. Dat
maakt ons
kwetsbaar in het
leven. Maar we
zijn hier
weerbaar tegen.
Weerbaarheid
bestaat uit
verschillende
fases.
Deze
fases helpen
iemand stap voor
stap om te gaan
met de
slachtoffer in
jezelf en deze
weerbaarheid op
een natuurlijke
manier van
binnenuit te
laten ontstaan.
Dit gaat meestal
via persoonlijke
ontwikkeling en
bewustwording.
Het kan wel
worden geleerd
via spel of
dergelijke. Dan
mist het net
weer de
diepgang. In
mijn praktijk
was een keer een
kind wat aangaf
dat hij zichzelf
niet meer
voelde. Toen we
gingen
onderzoeken
wanneer dit was
ontstaan gaf hij
zelf aan dat het
kwam door de
weerbaarheid
training.
Hij
had het gevoel
dat hij een stuk
van zichzelf was
verloren. Wij
kijken vaak naar
mensen als
slachtoffers en
stoppen deze
vaak in hokjes.
Vanuit dit beeld
gaan we kinderen
of volwassenen
leren weerbaar
te worden.
Slachtoffer zijn
is een onderdeel
van het leven.
Er zijn veel
vormen van
slachtofferschap.
Iedereen voelt
zich tot een
bepaalde hoogte
wel eens
slachtoffer. Men
klinkt dan wat
boos en
negatief. Vaak
over de ander,
over een
situatie of het
leven.
In heel
veel gevallen
voelen we ons
slachtoffer maar
zijn we niet
echt
slachtoffer. Er
zijn ook mensen
die echt
slachtoffer zijn
geweest. Dat is
een groot
verschil. Maar
dat voelt voor
de persoon in
kwestie niet zo.
Iedereen vindt
vanuit zijn
opinie zijn
problemen het
grootst. Het
gaat hier over
grenzen en het
leren omgaan met
negatieve dingen
in het leven. De
nadruk ligt vaak
bij de mens op
wat we niet
kunnen
veranderen. Maar
er is heel veel
wat we wel
kunnen
veranderen.
Ieder mens mag
leren omgaan met
grenzen en negativiteit.
Zodat we
slachtofferschap
kunnen omzetten
in liefde en
kracht.
|
|