
|
Een kind
als spiegel in
de klas. Een
gevoel dat je
iets niet goed
doet of een kans
om te
ontwikkelen?
Silvie heeft een
leuke juf.
Grappig en vol
met
zelfvertrouwen.
Maar heel
oppervlakkig
zonder diepgang.
Ze is doof aan
één kant dus
praat soms hard
en maakt met
haar grapjes de
klas luchtig
maar als het dan
uit de hand
loopt is ze weer
streng en
duidelijk.
Ik ben van
mening dat
iedere
leerkracht
zichzelf mag
zijn en dat
alles goed is.
Maar daar denkt
Silvie heel
anders over. Zij
vormt een mooie
spiegel voor de
juf. Juf
daarentegen kan
daar helemaal
niets mee. Dit
is wat Silvie
doet.
Als Silvie de
klas in gaat
begint ze al met
huilen. Ze geeft
onbedoeld en
onbewust dat ze
gezien wil
worden. Silvie
weet, zonder dat
ze daar bewust
van is dat de
juf haar over
het hoofd gaat
zien. Juf houdt
van de stoere
kindjes die op
de voorgrond
treden en niet
het kaas van hun
brood laten
eten. Zo is de
juf ook. Stoer,
nonchalant en
aanwezig. Met
humor en
grapjes.
Silvie weet dat
als ze in het
begin van de les
niet haar
aandacht vraagt
de juf haar de
hele dag niet
zal zien of
horen. De leuke
stoere kinderen
met humor
krijgen
duidelijk
onbewust en
onbedoeld de
aandacht van
juf. De juf
ervaart dat niet
zo, zij denkt
dat ze alle
kinderen even
veel aandacht
geeft. Maar
Silvie heeft
door waar de
voorkeur van de
juf naar uitgaat
en dat is niet
naar Silvie.
Silvie voelt
zich regelmatig
een beetje
verloren in de
klas. Dan
tijdens de les
begint Silvie af
en toe te
huilen. De juf
kan daar niet zo
veel mee, huilen
is irritant of
aandacht vragen.
(bingo) Silvie
geeft aan dat ze
mama mist. De
juf kan daar
heel veel van
leren. Op dat
moment voelt
Silvie niet dat
ze gezien wordt.
Er mist liefde,
rust en aandacht
in de klas waar
ieder kind op
dat moment wel
iets aan heeft.
Meestal is het
dan te druk. Ze
mist de ZEN die
de juf op dat
moment ook mist.
De juf verliest
de verbinding
met zichzelf en
dat voelt
Silvie. Tijdens
een gesprek met
de juf begrijpt
ze heel goed dat
Silvie niet
tegen de drukte
kan omdat het
voor de juf ook
teveel is op dat
moment. Silvie
is haar
alarmbel. Juf
wordt dan boos
en streng
terwijl ze met
liefde hetzelfde
resultaat kan
bereiken. Gewoon
even verbinden.
Maar de juf
denkt dat ze
streng moet zijn
waarmee ze nog
meer uit de
verbinding
stapt.
Thuis doet
Silvie precies
wat de juf wil.
Ze is stoer en
sterk, laat het
kaas niet van
haar brood eten
en maakt alleen
maar grapjes.
Precies waar de
voorkeur van de
juf naar toe
gaat. Thuis is
ze het kind die
ze op school
niet kan zijn.
De perfecte
leerling. Want
deze kinderen
krijgen de
meeste aandacht.
En zo vormt de
docent onbewust
de leerling.
Ik kreeg vandaag
een filmpje van
Jujitsu. Een
jongetje die ik
ken zou deze
vorm van
vechtsport
beoefenen. Deze
‘meesters’ geven
aan dat je het
gevecht in
eerste instantie
moet proberen te
voorkomen en
daar alles voor
moet doen. Ze
leren je ook hoe
je dat kunt
doen. Toen er in
Harderwijk een
bedreiging was
van een opstand
tegen de
coronamaatregelen
sprak deze
leraar zijn
leerlingen toe.
Er waren
namelijk een
heleboel
leerlingen die
mee zouden
‘vechten’. Hij
gaf aan dat de
leerlingen die
mee zouden doen
met de gevechten
niet meer
toegelaten
werden in de
lessen omdat ze
dan de boodschap
van het Jujitsu
dan niet hadden
begrepen.
We bepalen
onbewust de
boodschap die we
uitzenden.
Daarin hebben we
heel veel
invloed. We
kunnen dit
vanuit macht
(wat beperkt
voelt doen) maar
ook vanuit
liefde (wat vrij
voelt) doen. Hoe
kunnen we
bijvoorbeeld
boodschappen
meegeven die
voor alle
kinderen
belangrijk zijn
en niet alleen
voor een paar
kinderen? Zijn
we als
volwassenen
bewust van wat
we onbewust
meegeven? Het is
onmogelijk
perfect te zijn,
het is wel
mogelijk bewust
te zijn en te
blijven leren.
We kunnen meer
inzicht krijgen
in wat we
uitzenden als we
kijken naar
kinderen en van
hun blijven
leren. De
kinderen die
onze minste
aandacht
trekken,
kinderen die we
soms vergeten of
over het hoofd
zien, kinderen
die veel regels
en duidelijkheid
vragen. Dit zijn
allemaal
boodschappen
voor onszelf.
Het is mogelijk
een trucje te
leren waarbij je
alle elementen
die bij ieder
kind van belang
zijn kunt raken.
Zoals het maakt
niet uit wie je
bent, iedereen
is verschillend,
emoties mogen er
zijn, gedrag is
een boodschap
dat er iets aan
de hand is, we
zijn hier op de
aarde met een
reden, regels
zijn niet
bedoeld om je
aan te passen
maar om rust en
overzicht te
houden, fouten
bestaan niet en
leren is een
geschenk.
School zoals
deze nu is, is
niet de plek
waar je talent
ontwikkelt. Het
is een plek waar
je een deel van
je talent
ontwikkelt. Dat
deel wat met de
maatschappij
verbonden is. Je
leert niet zo
zeer hoe je je
talent kunt
ontwikkelen wat
met jou
verbonden is
maar vooral wat
de maatschappij
van je verwacht
en hoe de
maatschappij
omgaat met jouw
talent. Dat zegt
niets over het
gehele talent en
is nog zoveel
meer wat scholen
moeten meegeven
voordat kinderen
hun gehele
talent kunnen
voelen. Dit
wordt helaas nog
niet op scholen
meegegeven en
blijft vaak een
leegte waardoor
kinderen
onderwijs niet
of niet
voldoende
begrijpen. Vaak
zijn er bewuste
ouders die dit
thuis
onderwijzen aan
hun kinderen of
gaan kinderen
naar sportclubs
en
weerbaarheidtrainingen.
We kunnen alle
basiselementen
(zie
kernkindvisie)
in onszelf
toelaten. Het is
de essentie in
ieder mens vormt
de basis voor
ons allemaal.
Vanuit deze
punten kunnen we
met onszelf
verbinden,
kinderen helpen
in verbinding te
blijven met
zichzelf en zo
ook in
verbinding met
andere kinderen,
de school, de
lesstof, de
maatschappij, de
natuur en
dierenwereld.
Vanuit een
holistische
visie waarbij
verbinding en in
verbinding
blijven centraal
staat.
Een spiegel is
heel
confronterend.
Het geeft soms
het gevoel dat
je iets niet
goed doet. Een
spiegel brengt
meer diepgang in
jezelf. Het is
een kans jezelf
te onderzoeken
en meer te leren
over jezelf. Je
doet het
uiteindelijk
voor jezelf
omdat leren over
jezelf je nog
meer inzicht in
jezelf kan
geven. Wat leidt
tot meer
diepgang, meer
zelfkennis, meer
kracht en meer
zelfvertrouwen.
Dan voelt een
spiegel op een
gegeven moment
alleen nog maar
als een
boodschap waar
je dank je wel
tegen zegt. Het
is dan niet meer
confronterend en
geeft je niet
meer het gevoel
dat je iets niet
goed doet. Het
is een kans iets
heel moois te
doen.
|
|