|
Waarom
dromerigheid bij
kinderen geen
dromerigheid is
Je kent het vast
wel, jouw kind
is aan het
dagdromen. Als
het moet
opletten vind je
dat misschien
onhandig en in
de klas is het
misschien zelfs
ongewenst
gedrag. Veel
ouders storen
zich hieraan.
Maar wat is
dromerigheid
eigenlijk? Is
het werkelijk
verkeerd?
Dromerigheid is
niets anders dan
het bewust
gebruiken van
hun hersenen.
Het is
verbinding
maken. Ze
gebruiken andere
delen van hun
hersenen dan wij
van kinderen
verwachten.
Juist op
momenten dat dit
niet van hun
wordt verwacht
geven zij aan
dat dit de enige
manier voor hun
is om contact te
maken met delen
van hun hersenen
die voor hun
belangrijk zijn.
Doordat er op
dat moment niet
veel
ondersteuning is
voor het kind,
die op dat
moment andere
delen gebruikt
dan wenselijk
is, zal het kind
verder afdwalen
of dit af leren.
Het gaat onder
presteren of
gaat op slot.
Het gaat hier om
een gave de
hersenen bewust
op een andere
manier te
gebruiken. Deze
bewuste manier
is een manier
waarbij we
gedachtekracht
gebruiken om
iets te creëren.
Ze hebben
behoefte iets te
creëren wat er
op dat moment
niet is. Veel
kinderen kunnen
niet mee doen
met wat er van
hun verwacht
wordt, hun hoofd
is met iets
anders bezig. In
het hoofd
gebeurt namelijk
heel veel.
Kinderen zijn
niet zomaar ‘in
hun hoofd’, hun
hoofd is
verbonden met
andere niveaus
waarvan wij het
bestaan nog niet
weten. Ze
gebruiken dit
deel bewust.
Deze niveaus
zijn lagen.
Langen van
bewustzijn waar
het kind op af
kan stemmen.
Omdat wij als
volwassenen daar
niets van af
weten denken wij
dat het
dromerigheid is.
Soms ontwikkelt
het kind door
zijn of haar
dagdromen delen
van de hersenen
die ontwikkeld
moeten worden.
Je ziet dit ook
terug in spel.
Maar als een
kind niet kan
spelen zal het
dagdromen. Het
brengt hun naar
een wereld die
in de ogen van
de meeste
volwassenen
‘onwerkelijk’
is. Maar niets
is minder waar.
Deze
onwerkelijke
wereld zal voor
het kind altijd
werkelijk zijn.
En zo is het
ook. Wat wij
kinderen
meegeven is
eigenlijk
hetgeen wat
onwerkelijk is.
Het kind kan dit
deel van
zichzelf leren
onderdrukken. En
dan is het geen
werkelijkheid
meer. Het sluit
zich af van dit
deel en leert
meedoen. Het kan
ook zijn dat
vanuit deze lage
van bewustzijn
informatie komt
of dat kinderen
dingen gaan
waarnemen die ze
niet goed
begrijpen en
waar ze bang
voor worden. Het
kan zijn dat
jouw
dagdromertje
zichzelf zo
sterk ontwikkeld
dat het in staat
is andere dingen
te gaan
waarnemen en
weten.
Veel kinderen
‘weten’. Het is
echt heel
grappig om te
zien hoe
volwassenen
denken dat
kinderen de
lessen niet
begrijpen
terwijl ze de
antwoorden al
lang weten. Als
je het moet
uitleggen of
navertellen
weten ze niet
hoe ze aan het
antwoord zijn
gekomen. Ik kan
mij herinneren
dat ik in de
klas altijd
goede cijfers
haalde en naar
mijn mening
weinig moeite
deed. Ik had
zelf het gevoel
als kind dat
alle antwoorden
in de leerkracht
zaten en dat ik
deze bij de
leerkracht kon
‘lezen’. Door
simpelweg op de
leerkracht af te
stemmen. IK
voelde waar deze
met zijn verhaal
heen wou gaan
dus dan moest
het wel
belangrijk zijn.
Boeken deden mij
toen niets. Het
lezen van een
verhaal had een
bepaalde energie
wat mij niet
leek te pakken.
Informatie uit
mijn omgeving
halen omdat ik
mij had
afgestemd op een
bloemetje of op
de schapen die
om de school
heen liepen was
veel
interessanter.
Volwassenen
weten hier nog
te weinig over.
Bovendien is het
niet
wetenschappelijk
bewezen dus
bestaat het
niet, het is dan
ook geen reden
dit te
onderzoeken.
Maar deze droom
is altijd het
begin van
onderzoek. Zodra
je het kunt
dromen dan kun
je er woorden
aan geven en kan
het onderzocht
worden. Alles
begint in het
leven bij een
droom! Ook toen
wij werden
gemaakt begon
dit bij een
droom.
Ik zou mij over
deze
dagdromertjes
geen zorgen
maken. Als zij
in staat zijn
delen van hun
hersenen bewust
te gebruiken
kunnen zijn
leren wat ze
willen leren.
Misschien niet
volgens het
boekje maar
uiteindelijk wel
op eigen wijze.
Ze lijken dan
misschien in het
onderwijs niet
mee te komen
maar ze
ontwikkelen
andere delen van
hun hersenen.
Ze ontwikkelen
talenten zoals
creativiteit en
vernieuwing. Ze
zijn in staat
anders te denken
en te creëren
voor zichzelf.
Ze zijn in
verbinding met
de bron.
Alhoewel ik
geloof dat
kinderen dit op
hun eigen manier
verder kunnen
ontwikkelen kan
het geen kwaad
kinderen te
helpen bewust te
maken dat ze
andere delen van
hun hersenen
gebruiken dan
wat er van hun
verwacht wordt.
En hoe leuk is
het om te weten
wat je er
allemaal mee
kan? Er zijn
zoveel dingen
die we hun
kunnen meegeven.
We kunnen
kinderen leren
de informatie op
een andere
manier te
ontvangen dan
hun tot nu toe
wordt geleerd.
Ze kunnen leren
over hoe ze om
kunnen gaan met
ander langen van
bewustzijn. Het
was Rudolf
Steiner, de
grondzetter van
de Antroposofie
en o.a. de vrije
school die zelf
ook wist uit te
leggen wat deze
lagen waren. In
sommige lagen
zul je andere
wezens tegen
komen. In andere
lagen zul je
delen van jezelf
tegenkomen en
weer in andere
lagen zul je
informatie over
de wereld en
universum tegen
komen. Het is
als een grote
bibliotheek die
ons alles kan
vertellen over
het leven en
universum. Alle
antwoorden zijn
er al. Kinderen
kunnen hier heel
makkelijk bij
maar begrijpen
niet altijd wat
ze waarnemen.
Daarom is het
wenselijk dat
dit onder
begeleiding
wordt gedaan.
Maar ik sluit
niet uit dat
veel kinderen in
staat zijn dit
zelf te
ontwikkelen. Ik
geloof dat veel
kinderen dit al
doen.
Als we kinderen
iets willen
leren dan is het
belangrijk de
hersenen
volledig te
begrijpen en ook
te bewust te
gaan gebruiken.
We mogen ons
bewustzijn met
onze hersenen
verbinden.
Zolang we
blijven volgen
wat er is
geschreven en
zoals we ‘aan’
kinderen blijven
leren zullen we
niet de
volledigheid van
de hersenen
begrijpen. Zeker
niet als je je
blijft
vasthouden aan 1
manier om de
hersenen te
ontwikkelen. Er
zijn oneindig
veel manieren.
Maar hoe een
kind ook laat
zien dat het
bewust andere
delen van zijn
hersenen kan
gebruiken zonder
bewustzijn van
de volwassenen
zal het altijd
dromerig zijn,
onvoldoende
kennis hebben en
niet goed kunnen
leren. Dat is
jammer wat een
hele grote groep
kinderen heeft
het vermogen in
huis zichzelf op
verschillende
manieren te
ontwikkelingen
tot de persoon
die zij wensen
te zijn. En het
voldoet
waarschijnlijk
nog meer aan je
verwachting dan
jij denkt.
Daarom geloof ik
in het kind en
niet in de
kwaliteit van
een school. Elke
school heeft de
juiste intenties
maar heeft de
school ook
bewustzijn?
Scholen hoeven
niet perfect te
zijn maar
afgestemd te
zijn op het
kind. Een balans
tussen leren van
het kind en
leren aan het
kind. Wat we aan
het kind leren
zegt niets over
het talent van
het kind, het
zegt iets over
hoe we nu op
aarde denken en
doen. Het zegt
iets over de
maatschappij
waar ze mee
verbonden zijn
en over mensen
die wij
belangrijk
vinden om op te
volgen. Het zegt
niets over het
kind en het
talent van het
kind. Zodra we
deze kunnen
scheiden zullen
we ander
onderwijs
creëren.
Kinderen leren
dan alles over
hun talent maar
leren ook hoe
het op dit
moment op de
aarde en in de
maatschappij
gaat. Een stukje
geschiedenis en
de toekomst zijn
zij zelf.
|
|