 |
Basishouding
voor volwassenen
in balans met de
ziel
Het
is soms moeilijk
uit te leggen
voor een
buitenstaander
wat nu de
basishouding is.
Bovendien klinkt
het misschien
als een
leefregel maar
dat is het juist
niet. De
basishouding
wordt bepaald
door de mate
waarin jij
controle kunt
loslaten, wat er
dan vervolgens
voor terug komt
en hoe jij jouw
creativiteit
gebruikt om hier
mee om te gaan.
Ik zie het in de
energie van
mensen, hun
onderste drie
chakra’s voelen
verkrampt. Iemand
staat daardoor
niet ontspannen
in het leven. En
zoals ik eerder
heb vermeld
werkt Kernkind
met de onderste
drie chakra’s
als basis die in
de kindertijd
gevormd zijn.
Het is
belangrijk dat
deze drie
chakra’s
stromend zijn,
wil je kinderen
kunnen leren in
balans met hun
ziel op te
groeien.
Vanuit die drie
basischakra’s
zijn de volgende
punten in jezelf
belangrijk:
* Jezelf veilig
voelen
* Jezelf zijn
* Jezelf goed
kennen
* Aan jezelf
blijven werken
* Jouw kracht
weten
* Goed kunnen
omgaan met
emoties
* Jouw
innerlijke
talent weten.
* Hoe verbindt
jij?
* Verbinding met
de ziel.
* Soepel en
relaxed kunnen
omgaan met de
wereld
* Soepel en
creatief kunnen
omgaan met
hindernissen op
je pad
* Spiritualiteit
Dit zijn de
punten die
belangrijk zijn
voor een goede
basis. Je kunt
je misschien wel
voorstellen wat
het zo moeilijk
maakt. Als ik
mensen vertel
dat dit
belangrijk is,
zal het grootste
deel van de
mensen vertellen
dat ze dit
allemaal al
kunnen en weten.
Ik heb mensen in
mijn praktijk
gehad die zich
hadden aangemeld
voor de
opleiding van
Kernkind maar
geen
persoonlijke
ontwikkeling
wilden doen
omdat ze dit
allemaal al
konden. Dit is
het
belangrijkste
van de
opleiding. Je
bent nooit
uitgeleerd! We
zijn niet
alwetend. Soms
ben je gewoon
moe en heb je
geen zin meer om
iets te leren,
maar we ontkomen
er niet aan in
deze tijd.
Overal moet je
verder leren,
zeker in je
werk.
Elk kind is
uniek en heeft
ons iets te
leren. Als wij
voor kinderen
staan en het
allemaal al
denken te weten
dan is er geen
ruimte voor het
kind. Elk kind
heeft een
boodschap. Er
zijn ook dingen
die we wel
weten. Maar ook
hier kunnen we
nog lerend in
zijn. Ik vertel
mijn dochter
altijd dat de
enige die alles
weet “Google”
heet en dat
verder alle
anderen op de
wereld lerend
zijn.
Als we alles
denken te weten,
wat we vaak
onbewust doen,
dan plaatsen we
onszelf boven
het kind en
sluiten we onze
deuren voor hun.
Ik ben van
mening dat
kinderen
gelijkwaardig
aan ons zijn. Ze
zijn net als ons
lerend, ze zijn
net als ons
kwetsbaar, ze
zijn net als ons
op zoek naar
liefde, ze maken
met als ons
fouten, ze zijn
net als ons op
zoek naar de
waarheid over
het leven, ze
zijn net als ons
op zoek naar
zichzelf in elke
situatie die ze
tegen komen, ze
zijn net als ons
in verbinding
met mensen die
totaal anders
zijn en net als
wij weten zij
ook niet overal
een oplossing
voor.
Zij zijn alleen
in de kinderfase
en wij in een volwassen fase.
Daardoor kijken
wij anders naar
een situatie.
Dat maakt ons
niet beter, soms
is het ook
handig om het
via de ogen van
het kind te
zien. Onze opa’s
en oma’s zitten
in de derde
fase. Wij kunnen
van hun ook nog
heel veel leren.
We geven
levenservaring
door aan elkaar.
Niet door het op
te leggen maar
door elkaar te
helpen verder te
groeien. Niet
omdat je het
allemaal al
weet, maar omdat
je de
levenservaring
hebt.
Ik vind het
belangrijk dat
mensen ook iets
van
basisspiritualiteit
afweten zodat ze
kinderen
levenswijsheid
en levenslessen
mee kunnen
geven. Alles wat
een kind
meemaakt is een
kans dit te
leren. Het leven
is leren. Alles
in het leven
voegt iets toe
aan wie je bent.
Alles wat je
meemaakt wordt
een onderdeel
van je talent en
kracht als je
dit goed leert
gebruiken. Het
leven krijgt
meer diepgang en
we voelen ons
meer onszelf dan
voorheen.
Kinderen weten
dit en het is
belangrijk dat
ze dit deel niet
verliezen.
Spiritualiteit
is vaak een
beladen woord en
dat is tevens de
reden waarom
veel mensen dit
woord niet
vermelden. Ik
ben zelf van
mening dat we
anders naar dit
woord mogen
kijken en dit
meer gaan zien
als een
onderdeel van
het leven. Dat
zal voor de ene
meer als
waarheid voelen
dan voor de
ander en dat is
helemaal goed.
Spiritualiteit
heeft geen
leefregels. We
passen dagelijks
spiritualiteit
toe in ons
leven. We zijn
ons daar vaak
niet van bewust
omdat we dit op
onze eigen wijze
doen. Dan voelt
het een vrije
keuze en kun je
het noemen zoals
je zelf wilt.
Ook religie is
een vorm van
spiritualiteit
en voegt ook
iets toe.
Spiritualiteit
geeft diepgang
in ons leven.
Het geeft
antwoord op
vragen die
anders
onbeantwoord
blijven. Een
vraag wat
onbeantwoord
blijft is
moeilijk te
begrijpen.
Kinderen komen
soms met de
meest
interessante
vragen, waar je
als volwassene
vaak geen
antwoord op
hebt. Op sommige
vragen zouden we
ook geen
antwoord hoeven
geven zodat
kinderen op
hun eigen wijze
op zoek gaan
naar antwoorden.
Ook dit is een
onderdeel van
het leven. Maar
kinderen mogen
weten dat ze
zelf deze
antwoorden in
zichzelf kunnen
vinden en niet
buiten zichzelf.
Willen zijn
gelukkig in het
leven zijn dan
is het
belangrijk dat
ze ook ruimte
maken voor deze
innerlijke
zoektocht. We
hebben allemaal
recht op onze
eigen waarheid.
We kunnen
kinderen een
goede basis
meegeven maar
uiteindelijk is
het aan hun om
hun eigen
waarheid te
onderzoeken en
alles wat ze
geleerd hebben
te leren
onderzoeken. Zo
blijven ze hun
autonome zelf
ervaren en zo
ook hun eigen
spiritualiteit.
Er komt ruimte
voor de ziel om
dit te
onderzoeken.
Daar is
levenservaring
voor nodig.
Het is dus als
volwassene
belangrijk
kinderen deze
ruimte te
gunnen. Kinderen
nodigen
ervaringen uit
op hun pad zodat
ze
levenservaring
kunnen opdoen.
We kunnen
kinderen daar
bij helpen door
ze te leren
zichzelf niet af
te sluiten en
juist hun
autonome zelf te
laten zien aan
de wereld. Wat
soms heel
moeilijk is.
Kinderen zijn
ten eerste niet
verantwoordelijk
voor de rugzak
van hun
omgeving. Ze
hoeven deze niet
te dragen.
Het is de taak
van de
volwassene alert
te zijn en in
het kind hun
eigen rugzak te
leren herkennen.
Kinderen kunnen
uit loyaliteit
deze rugzak gaan
dragen. Ze zijn
zich bewust van
hun band met hun
ouders en hun
levensopdracht
volwassene mee
te nemen in de
ontwikkeling.
Kinderen kunnen
het zich niet
permitteren dat
ouders zich gaan
afsluiten voor
het kind, terwijl
ze aan de andere
kant ervaren dat
er iets moet
veranderen.
Verandering is
niet altijd
makkelijk en
vooral heel
confronterend.
Het innerlijke
kind in de
volwassene kan
de ervaring
hebben dat leren
zwak maakt.
Wat zij als
zwakte ervaren
is eigenlijk hun
autonome zelf en
tevens waar hun
kracht ligt. Het
is maar net wat
je geleerd hebt.
Wat kun je doen?
Wat belangrijk
is voor elke
volwassene is de
controle
loslaten en daar
komt voor terug
dat je kinderen
leert zelf
sturing te geven
aan zichzelf.
Dat lijkt voor
de meeste
volwassene alsof
het dan geheel
uit de hand gaat
lopen. Dit is
een angst. Deze
angst daar mag
vertrouwen voor
terug komen. Wat
als we kinderen
weer gaan
opvoeden op
basis van
vertrouwen?
Vertrouwen
ontstaat ook als
je het kind heel
goed kent. Maar
andersom ook.
Kinderen willen
ook graag leren
dat ze
volwassenen
kunnen
vertrouwen. En
dat gaat niet
zomaar vanzelf.
De ene
volwassene past
beter bij een
kind dan de
andere.
Vertrouwen bouw
je op vanuit het
hart en ontstaat
als het kind het
gevoel bij jou
krijgt, dat zijn
autonome zelf
ruimte krijgt om
zich verder te
ontwikkelen op
eigen wijze.
Waar ‘fouten’
niet worden
beoordeeld als
‘fout’ maar als
groei die past
bij de autonome
zelf van het
kind. Ons hele
systeem in deze
maatschappij is
gericht op het
goed en fout
denken, zelfs in
de opvoeding
hebben we het
over goed en
fout gedrag. Wat
hier voor terug
mag komen is dat
groeien en leren
leuk is.
Om kinderen
ruimte te geven
is het loslaten
van controle
nodig. Daarnaast
is het nodig een
vertrouwensband
met het kind op
te bouwen. Niet
door jezelf te
zijn maar het
kind te
onderzoeken wie
het is en
vervolgens het
kind te helpen
hier handen en
voeten aan te
geven. Het is
belangrijk dat
kinderen ervaren
dat je oprecht
het beste met
het kind voor
hebt. En dan op
alle vlakken ook
voor de ziel van
het kind.
Deze
vertrouwensband
is heel snel te
schaden. Een
kind zal dat in
zijn gedrag
laten zien. Het
zal zich altijd
blijven
aanpassen aan
zijn ouders. Ik
ben er dan ook
een voorstander
van om
volwassenen mee
te geven, hoe je
een
vertrouwensband
gezond kunt
houden en maken.
Ik ben er ook
een voorstander
van om zachtheid
mee te geven
door te laten
ervaren wat hard
is en wat zacht
is. De ziel
heeft zachtheid
nodig om zich te
laten zien.
Zachtheid
toelaten doe je
via het hart. We
sluiten onbewust
ons hart als je
we iets tegen
kinderen zeggen
om hun gedrag te
corrigeren.
Daardoor is geen
ruimte om iets
te leren. We
sluiten ons hart
door emoties.
Deze emoties
zeggen iets over
onszelf en
hebben niets met
het kind te
maken. Het is
dus belangrijk
dit te blijven
onderzoeken
waardoor je de
band met het
kind kan
verdiepen.
Vaak
zie je dat
mensen in mijn
praktijk komen
als ze vast
lopen in dit
stuk. Ze komen
in een negatieve
spiraal samen en
willen graag
handvatten hoe
ze er uit kunnen
komen. Ik geloof
dat dit de basis
zou moeten zijn
voor iedere
volwassene die
met kinderen te
maken heeft. Er
zijn drie
stappen die
belangrijk zijn:
* Het probleem,
waar gaat het
over?
* De omgeving,
wat heeft de
omgeving hier
van te leren?
* De autonome
zelf van het
kind, wat voelt
en beleeft het
kind in deze
situatie?
Bij de laatste
vraag onderzoek
je of wat het
kind nodig heeft
om met de
situatie om te
gaan. Zo leert
het kind zijn
individuele zelf
kennen in de
situatie.
Iedereen die
betrokken is bij
de hulpvraag van
het kind die mag
leren wat dit
iemand te zeggen
heeft. We zijn
op deze wereld
allemaal met
elkaar
verbonden. Als
een kind zich
gekwetst voelt
door onze
handelingen, dan
doet het iets
met ons. Het
raakt een deel
van ons wat
geheeld mag
worden. Als dit
deel goed op
slot zit, dan
voelt het alsof
het niets met
ons doet.
Het probleem is
nooit van het
kind alleen.
Iedereen is
erbij betrokken.
En iedereen is
onderdeel van de
oplossing.
Problemen zijn
soms een leuke
case om kinderen
te leren samen
een oplossing te
bedenken. Zodat
ze niet in
problemen leren
denken maar in
oplossingen.
Juist omdat ze
nog op
kinderwijze
leren kun je het
op een luchtige
manier meegeven.
Zo leren ze er
in de toekomst
ook luchtig naar
kijken.
Het
is tevens heel
leerzaam om dit
samen te doen
met het kind.
Iedereen gaat
hier op zijn
eigen wijze mee
om. Zo leren
kinderen elkaar
ook kennen en
leren kinderen
ook ervaren dat
het normaal is
om anders te
zijn.
De houding van
de volwassene
vraagt heel veel
creativiteit en
flexibiliteit.
De oplossing
ligt altijd in
onszelf als we
leren
samenwerken en
luisteren naar
de oplossingen
van het kind.
Het gaat om
samenwerking en
onze bereidheid
de controle los
te laten zodat
er ruimte
ontstaat voor
creativiteit die
in de ziel van
nature aanwezig
is.
|
|