Home    Kernkind    Over mij   Diensten   Kernkindvisie/methode  Opleiding  Agenda  Blogs  Contact   
 





Balans tussen de ziel en het kind

Als we het woord ziel uitspreken vindt het grootste gedeelte van de mens het al snel te zweverig. Ze haken af of nemen het verhaal niet serieus. Ik ben blij dat er heel veel ouders en professionals zijn die hier iets meer over willen weten. Het is heel belangrijk voor kinderen dat ze in balans opgroeien. Het balans tussen ziel en kind.

We zijn dagelijks bezig met het lichaam te voeden. We letten op voeding, beweging, opvoeding en onderwijs. Maar wat is nu eigenlijk voeding voor de ziel?

De ziel is dat deel van het kind dat de autonomie van het kind aanstuurt en wat verbonden is. Het is verbonden met het uniek levenspad van het kind en de manier waarop het kind hier mee omgaat. De ziel ervaart het leven heel anders dan het lichaam. Het lichaam wordt opgevoed door de omgeving en leert denken en handelen zoals dat wordt geleerd. De ziel is van nature wijs en leert uit ervaring. Ervaring brengt groei en groei zorgt voor bewustwording. Bij kinderen is dat in het begin het spel en dat ontwikkelt zich later tot de manier waarop ze met het leven omgaan. Hun veerkracht in het leven, hun flexibiliteit, hun vermogen het leven als een spel te ervaren, hun vermogen in te leven in verschillende situaties en in te leven in de ander. Alles wat je in hun spel terug ziet zijn handvatten voor later.

Bewustwording betekent dat je in staat bent dingen anders te doen. Als je altijd doet wat je gedaan hebt, zul je altijd krijgen wat je gekregen hebt. Je hebt bewustwording nodig dit patroon te doorbreken. De ziel wil graag leren en zal lessen voor zichzelf uitkiezen om te leren wat het hier komt leren. Dit is vaak moeilijk te begrijpen voor de omgeving. De omgeving wil het altijd verklaren, helpen of onderdrukken. Als een kind afwijkt van een gemiddeld patroon dan wordt er onderzocht wat er aan de hand is.

De ziel zoekt uitdaging en wil groeien als het ergens in vastloopt. Bij kleine kinderen is het vaak zo, dat zij lessen uitkiezen de verbonden zijn met hun omgeving. Niet alleen het kind leert ervan, de omgeving leert mee. De lessen die ze uitkiezen geven hun levenservaring. En dat is wat de ziel nodig heeft. Al het andere is een aanvulling.
 

Zodra kinderen lessen ervaren dan zal hun hele omgeving hier op reageren. Dit maakt het best moeilijk. Voor het kind is het belangrijk zichzelf te leren ontdekken. Wie ben ik in deze situatie? Hoe gaan anderen met mij om? Wat gebeurt er als ik er op mijn manier mee omga? Wat gebeurt er dan met mijn omgeving? En dit is geen makkelijke weg.

Het is soms heel moeilijk hun eigen manier te vinden als kind omdat het vaak een groepsproces is. Dan reageren anderen ook op het kind. Deze willen misschien helpen waardoor het kind niet of onvoldoende bij zijn eigenheid komt. Wat je ziet is dat kinderen vaak een rugzak ontwikkelen en deze op latere leeftijd pas kunnen opruimen. Omdat iedereen hier op zijn eigen manier mee omgaat. Het vraagt veel bewustwording bij volwassenen om hier op de bewuste manier mee om te gaan en deze rugzak zo veel mogelijk leeg te houden.

Het is belangrijk om te weten dat er geen juiste manier is om dit te doen en ook ouders de uitdagingen van hun kinderen op hun pad hebben uitgenodigd om te leren. Je bent aan het leren door het te doen. Precies zoals dit voor de ziel van de ouders bedoeld is. Dit bij de geboorte allemaal in een boekje lezen, werkt niet voor de ziel. De ziel wil ervaring opdoen en voelen door levenservaring op te doen. De ziel wil dus leren en kiest zelf ervaringen uit. Dit is voeding voor de ziel.

Hoe kunnen we de ziel helpen?
De ziel heeft levenswijsheid nodig maar het heeft van de mensen in de omgeving van het kind, begrip nodig. Het is belangrijk jezelf als lerend te zien. Daarin is de rol van de opa anders dan de rol van de moeder. Iedereen heeft hier zijn eigen taak in. Het kan zijn dat de moeder van het kind helemaal niet de juiste woorden heeft om te helpen, terwijl de oma heel goed ondersteuning kan geven. Sommige kinderen worden in hele onprettige omstandigheden geboren en vaak zie je dat er iemand in hun omgeving is, waar ze de kracht uit kunnen putten die ze nodig hebben. Een enkeling moet in dit leven helemaal de kracht uit zichzelf zien te putten maar deze kinderen hebben vaak energetisch heel veel hulp, zoals bijvoorbeeld van engelen of andere begeleiders. We helpen de ziel het beste door het lichaam van het kind te helpen. Het kind te leren onderzoeken wie het is in deze situatie en het kind helpen te leren begrijpen wie het is, zodat het niet stagneert in ontwikkeling.

We leren kinderen met emoties om te gaan door ze te leren communiceren of door hun te leren begrijpen wat het lichaam allemaal voelt en wat je er mee kunt doen. De ziel wil ruimte of begrip voor authenticiteit en wil liever niet in een hokje gestopt worden. Als een kind druk wordt omdat het verkeerde voeding krijgt, dan is dat vaak een signaal van de ziel om aan te geven dat bij jouw kindje ander voedsel hoort. Tenslotte is ieder kind anders. Je kunt het gedrag ook op een andere manier ervaren en dit storend vinden. Je straft het kind misschien veel waardoor het onzeker wordt. Het voelt iets en kan dit nog niet aangeven. Maar de reactie van zijn of haar omgeving is nog moeilijker. Vervolgens krijgt het kind misschien medicatie om de drukte te onderdrukken. Het probleem lijkt aan de oppervlakte weg. Het past zich goed aan aan zijn omgeving maar er kunnen andere klachten zijn die nu onderdrukt worden. Het is goed hier bewust van te worden.

Bij het helpen van de ziel heb ik de voorkeur naar het lichaam te kijken vanuit lichaam, geest en ziel. Ik ga altijd uit van het zuivere in het kind. De ziel is van nature zuiver. Omdat niet alle kinderen een overreactie hebben, wil dat niet zeggen dat er niets aan de hand is met ons voedsel. Op latere leeftijd kunnen er altijd nog klachten ontstaan. Sommige zielen geven eerder klachten aan omdat het niet de bedoeling is op latere leeftijd klachten te ontwikkelen. Het past niet bij het plan van de ziel.

Balans met het lichaam
Het is best heel moeilijk op aarde. Maar dat is geldt voor iedere ziel. Het kinderlichaam is daarom de beste vriend van de ziel. Het kinderlichaam is nog in ontwikkeling. Gelukkig maar. Als het in één keer alles zou weten wat een volwassenen weet, dat zou het niet leefbaar zijn. Kinderen gaan door een soort groei om langzaam het leven te leren toelaten. In de kinderjaren wordt de basis gelegd en daar profiteert het lichaam zijn of haar hele leven van. Alles wat het kind in zijn kinderjaren meemaakt en hoe het kind hier mee leert omgaan is belangrijk voor de toekomst. Ik noem daarom de kinderjaren onze basis of fundament. Deze zal je hele leven van belang zijn bij de keuzes die je maakt, hoe je hebt leren omgaan met talent, hoe je hebt leren omgaan met emoties en hoe je hebt leren omgaan met jezelf en anderen. En natuurlijk nog meer.

De eerste 7 jaren voor het kind zijn heel belangrijk om een balans tussen ziel en lichaam te maken. De ziel leert hechten aan het lichaam. Het leert langzaam, voornamelijk door de liefde van zijn omgeving, hoe het welkom en thuis is in het lichaam. Welkom voelen doe je met warmte en liefde. Het kind leert zijn lichaam beleven en komt thuis in zijn lichaam. Langzaam worden daar nog twee fases aan toegevoegd. Zodat het kind langzaam steeds meer volwassen wordt en klaar is voor de wereld. Via het lichaam leert het wie het is. De ziel heeft het lichaam nodig om aan de wereld te laten zien wat het kan. Het lichaam heeft de verbinding met de ziel nodig om gezond te blijven, zijn leven te begrijpen en zijn doelen op aarde te voelen.

Balans tussen ziel en lichaam
Je zou kunnen zeggen dat er continu een wisselwerking is tussen de ziel en het lichaam. De ziel wil dat het lichaam volgt en geeft aan wat het nodig heeft. Het lichaam komt in opstand als dit niet mogelijk is, bijvoorbeeld door stagnaties in zijn omgeving. Maar het kan natuurlijk ook anders omdat bepaalde voeding of tv voor jouw kind niet goed is. De ziel zal alles vertellen het lichaam reageert. Dit gedrag heeft al vele namen gehad. Opvoedproblemen, voedingsproblemen, allergieën, gedragsproblemen, ongelukkig zijn, labels en gezondheidsproblemen. Het is al heel vaak onderzocht en het lijkt altijd alsof er iets mis is of kapot is wat we moeten maken.

De ziel geeft altijd bewust signalen maar we weten natuurlijk nooit in het leven wanneer de ziel gaat aangeven of iets wel of niet juist is voor ons. Meestal weten we dat door levenservaring. Door bewuster naar een signaal te kijken, leren we van deze signalen. De ziel geeft een boodschap en door te leren kunnen we voorkomen dat het de volgende keer nog een keer gebeurt. Zo ontmoeten wij ons unieke zelf. Wat werkt voor de ander werkt niet altijd voor jou. Het is aan ieder mens te onderzoeken wie je bent in dit leven. Dit is een eindeloos proces en eindigt niet als we volwassen zijn. Kind zijn gaat over de basis en fundament. Zodra het kind 21 is gaat het naar een volgende fase. Daarin zijn weer nieuwe uitdagingen en nieuwe belevingen. We zijn altijd in ontwikkeling, dat eindigt niet als we volwassen zijn!









 
 

Holistische gezondheid en kinderen

Het kind van nu

Positief omgaan met rugzakken


Balans tussen de ziel en het kind
 
3 ontwikkelingsfases kind in verbinding met de ziel
 
De basishouding van de volwassene
   



Contact
Kernkind
info@kernkind.nl
Harderwijk